نوریکو
4/5

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در whatsapp
WhatsApp
اشتراک گذاری در telegram
Telegram
اشتراک گذاری در facebook
Facebook
اشتراک گذاری در print
Print

گیربکس اکسترودر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

گیربکس اکسترودر

کرونا را جدی بگیریم.

فهرست مطالب

گیربکس اکسترودر

یکی از قطعات اصلی سیستم های محرک فرآیند اکستروژن گیربکس اکسترودر است. به بیان ساده اکستروژن شامل تمامی مراحل مربوط به شکل دهی، قالب سازی و تولید قطعات است.

 

گیربکس اکسترودر در حقیقت جعبه دنده ای است که با استفاده از دنده های سخت کاری شده به صورت هالوشفت بر روی سیستم های اکسترودر تک محور عمل اکستروژن را تسهیل میکند. گیربکس اکسترودر با گشتاور بسیار بالایی که تولید میکند، سبب سهولت در عملیات مربوط به قالب گیری و ساخت پلاستیک شده و علاوه بر این، با سیستم بیرینگ و رول بیرینگی که در آن استفاده شده است، میتوان انتظار داشت که به خوبی نیرو های محوری را نیز کنترل نماید.

به طور معمول دنده های این گیربکس با تکنیک های جدید ساخت دنده، فرآیند های حرارتی و سنگ زنی ساخته شده تا بتواند بیشترین راندمان و کارایی را برای انتقال قدرت داشته باشد.به همین دلیل از کیفیت و ضریب عملکردی بالایی برخوردار است .

گیربکس اکسترودر نیاز به نگه داری های دوره ای زیادی نداشته و عملکرد روان و صدای کمی دارند. دراین گیربکس یک قالب کلی از قطعه در نظر گرفته شده و متناسب با آن مواد مورد نظر بر روی آن قالب قرار می گیرد. جنس مواد می تواند پلاستیکی، سرامیکی، پلیمری، مواد صنعتی، حتی فلزی باشد. گیربکس پرس پلاستیک از جمله قطعات پر کاربرد در ساخت انواع پلاستیک جات است. گیربکس اکسترودر برای تولید قطعات مختلف در تیراژ بالا مناسب هستند. در حقیقت گیربکس اکسترودر با استفاده از فشار و دما و به کمک قالب ها، باعث فرم دهی می شود.

 مشخصات فنی و اطلاعات بیشتر این محصول

انواع گیربکس اکسترودر

تک محوره

دو محوره

دومحوره عمدی

دو محوره افقی

گیربکس اکسترودر از اصلی ترین تجهیزات وابسته به قالب دهی قطعات مختلف است که می تواند در مدل های مختلفی ارائه شود. این مدل از گیربکس ها در دو مدل تک محوره و دو محوره در بازار به فروش می رسند. گیربکس اکسترودری دو محوره خود دارای دو زیر دسته است. گیربکس اکسترودر دو محوره در دو نوع افقی و عمودی ارائه می شود که در ادامه با جزییات بیشتری به آن پرداخته می شود. یاتاقان و بلبرینگ درجه یک در این گیربکس باعث شده طرفداران زیادی به عنوان گیربکس مصرفی برای اکستروژن استفاده شود. بلبرینگ SKF و FAG با کیفیت خوب و چرخ دنده با کیفیت از مزایای گیربکس اکسترودری می باشد. 

گیربکس اکسترودر تک محوره

همانطور که از اسم این مدل از گیربکس ها پیداست، این گیربکس ها دارای یک محور برای چرخش شفت هستند. اکثر نیروهای وارده به این گیربکس ها به صورت محوری می باشد. ساخت و تولید گیربکس اکسترودر تک محوره با استاندارد JB/T9095.1-199 است. گیربکس اکسترودر تک محوره دارای سطح دندانه های بالایی است و نوع این گیربکس ها به طوری است که برای مطابقت با اکسترودرهای تک پیچ، پیچ پلاستیکی و لاستیکی مناسب است. گیربکس صنایع پلاستیک معمولا دارای نیروی رانش محوری هستند که کمک می کند شکل دهی قطعات به شکل بهتری صورت بپذیرد.

 

چرخ دنده های موجود در گیربکس اکسترودر تماما از جنس فولاد هستند و قادر به تحمل بارهای بسیار سنگین را دارند. دقت طراحی دندانه های این چرخ دنده ها بسیار بالا است زیرا در صورت کوچکترین تغییر در اعمال نیرو، ممکن است تغییرات گسترده ای در شکل قطعه خروجی ایجاد شود. گیربکس اکسترودر تک محوره دارای بازدهی بالا، نویز پایین، ظرفیت تحمل بار بالا و حجم پایین است. Extruder مورد نظر باید با گیربکس انتخاب شده تطابق داشته باشد و بهتر است قبل از خرید این تجهیزات با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

 

 

گیربکس اکسترودر دو محوره

گیربکس اکسترودر دو محوره دارای مشخصه های اصلی یکسانی با گیربکس تک محوره است با این تفاوت که این گیربکس قادر به انتقال نیرو در دو جهت است. چرخ دنده های این گیربکس ها به کمک دستگاه CNC ساخته شده و دارای دقت بسیار بالایی است. این مدل از گیربکس ها در قسمت جلویی دارای یک شفت توخالی هستند تا در صورت اعمال بار اضافی قادر به تحمل آن باشند.

کاربرد های گیربکس اکسترودر

از این گیربکس در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. سیستم های تصفیه روغن و نفت، کارخانجات ساخت قطعات خودرویی، توربین های بادی، کارخانجات تولید پلاستیک و پلیمر و حتی بسیاری از ماشین آلات صنعتی که نیاز به گشتاور بالایی برای کار دارند، از این نوع گیربکس استفاده می کنند.

از جمله مزایای گیربکس اکسترودر دو محوره می توان به عمر طولانی، نویز کم، مقاومت در برابر ضربات ناگهانی، اتلاف حرارت کم، پوشش قدرت گسترده، ظرفیت بار قوی، دقت سنگ زنی بالا، سختی دندانه های مناسب، استفاده از آلیاژ های مستحکم و دمای پایین عملکردی گیربکس اشاره کرد. گیربکس اکسترودر دو محوره در اکسترودر های مختلفی استفاده می شود که از جمله معروف ترین آن های اکسترودر ساخت انواع لوله های پلیمری، پلی اتیلنی، پلی پروپیلنی و پی وی سی است. این تجهیزات قادر به تولید حجم بالایی از این قطعات در بازه زمانی کوتاهی هستند.

 

گیربکس اکسترودر شامل قطعات مختلفی است که هر یک کاربری به خصوصی در شکل دهی دارند. ناحیه تغذیه یا قیف تغذیه در واقع یک قالب برای شکل دهی قطعه است. مواد مورد نظر می تواند به صورت پودر وارد ناحیه تغذیه شده و سپس به آن حرارت داده شود تا به حالت مذاب در آمده و شکل مورد نظر را بگیرد. در غیر اینصورت مواد می تواند به صورت مذاب وارد ناحیه شده و پس از آن به ناحیه تراکم وارد شده تا شکل قالب در بیاید. محفظه یا پوسته از دیگر اجزای اکسترودرها می باشد که تمامی قطعات را درون خود دارد. این محفظه ها می توانند از جنس فولاد یا آلیاژهای خاص ساخته شوند که بسته به کاربری آن می تواند متفاوت باشد.

صافی یکی دیگر از قطعات کاربردی اکسترودرها است. این تجهیزات برای فیلتر کردن ناخالصی ها و مواد نا همگون از مذاب است. صافی ها کمک می کنند تا قطعه خروجی به شکا کاملا خالص و همگن از جنس مورد نظر باشند. یکی دیگر از قطعات مهم اکسترودر ها، مارپیچ است. مارپیچ در واقع خط انتقال مواد به سمت ذوب کردن و شکل دهی است. در این قسمت مارپیچ به کمک نیروی درگ مواد را به جلو هدایت کرده و کمک می کند تا محصول نهایی کاملا مطابق با قالب مد نظر ساخته شود.

 

نکات مهم در انتخاب گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر یکی از نیازهای اولیه انواع اکسترودر های صنعتی است. این تجهیزات کمک می کنند تا انتقال نیرو به شکل مناسب در یک بازه زمانی مشخصی به سمت قطعه روانه شود. برای انتخاب مناسب باید در اولین قدم نوع دستگاه و گیربکس متناسب با آن را انتخاب کرد. گیربکس اکسترودر در دو مدل تک و دو محوره ارائه شود که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد. همچنین جهت حرکت اکسترودر نیز دارای اهمیت فراوانی است که باید متناسب با شرایط قطعه انتخاب شود. یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب گیربکس نوع کاربری دستگاه است.

دستگاه های اکسترودر می توانند برای قالب دهی فلزات، پلاستیک ها و مواد شیمیایی استفاده شوند. هر یک از این مواد دارای حد بار مشخصی هستند که باید برای قالب دهی آن ها باید این بازه را در نظر گرفت. همچنین نیروهای وارده بر گیربکس نیز می توانند متغیر باشند. یکی از مهمترین مسائل در انتخاب گیربکس مناسب دستگاه نوع بلبرینگ یا رول بیرینگ مورد نظر است. به عنوان مثال برای دستگاه های که هر دو نوع بار شعاعی و محوری وارد می شود باید از بلبرینگی استفاده کرد که قابلیت تحمل این دو نوع نیرو را داشته باشد.

شفت خروجی گیربکس اکسترودر می تواند به صورت تک خار یا هزار خار ارائه شود که متناسب با کاربرد دستگاه باید یکی از این موارد انتخاب شود. قبل از خرید گیربکس اکسترودر حتما موارد جزیی مربوط به دستگاه خود را به یک متخصص ارائه داده و از او کمک بخواهید. برندهای مختلفی امروزه در بازار گیربکس مشغول به فعالیت هستند که باید بهترین گزینه برای کاربری مورد نظر انتخاب شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.